• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Ni som har hamnat hos Kronofogden och fått löneutmätning. Särskilt ni som har större skulder och inte vet om och när en skuldsanering eller skuldfrihet blir möjlig. Kan ni känna igen er i att man tänker på ekonomin 24/7? Blir det bättre efter en tid på löneutmätning när man vant sig? Sista året känns som om allt har kretsat kring ekonomi och att det eskalerat nu när det slutat med löneutmätning. Så trött på det. Tänk att kunna vakna och fundera på vad man vill äta till frukost eller vad man ska göra idag, istället för hur mycket man har på kontot, om man ska klara månaden, vad man kan göra för att få det bättre osv.
Hej, vi har haft löneutmätning sedan juli och det är en lättnad helt klart. Man vet exakt hur mycket man får behålla som sitt förbehållsbelopp och det har man att leva på, ingen pusslande men lån hit och dit. En stor lättnad för oss blev det, synd man inte gjorde det tidigare bara.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Hej, vi har haft löneutmätning sedan juli och det är en lättnad helt klart. Man vet exakt hur mycket man får behålla som sitt förbehållsbelopp och det har man att leva på, ingen pusslande men lån hit och dit. En stor lättnad för oss blev det, synd man inte gjorde det tidigare bara.
Skönt att det varit så för er! Jag hoppas jag kan hitta lugnet med så småningom.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Ni som har hamnat hos Kronofogden och fått löneutmätning. Särskilt ni som har större skulder och inte vet om och när en skuldsanering eller skuldfrihet blir möjlig. Kan ni känna igen er i att man tänker på ekonomin 24/7? Blir det bättre efter en tid på löneutmätning när man vant sig? Sista året känns som om allt har kretsat kring ekonomi och att det eskalerat nu när det slutat med löneutmätning. Så trött på det. Tänk att kunna vakna och fundera på vad man vill äta till frukost eller vad man ska göra idag, istället för hur mycket man har på kontot, om man ska klara månaden, vad man kan göra för att få det bättre osv.
Jag tänker absolut inte på ekonomin 24/7. Men jag längtar alltid till lön. Jag jobbar ju extra och får ut ca 8000kr i månaden därifrån som jag kör riktade betalningar med. Alltid pepp att få se några skulder försvinna.

Jag känner dock ett otroligt lugn. Vet vad jag får in, och vet vad jag får ut. För första gången på typ 8 år har jag pengar kvar varje månad.
Jag rör inte mina extra pengar alls utan betalar in allt direkt på skulder.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Jag tänker absolut inte på ekonomin 24/7. Men jag längtar alltid till lön. Jag jobbar ju extra och får ut ca 8000kr i månaden därifrån som jag kör riktade betalningar med. Alltid pepp att få se några skulder försvinna.

Jag känner dock ett otroligt lugn. Vet vad jag får in, och vet vad jag får ut. För första gången på typ 8 år har jag pengar kvar varje månad.
Jag rör inte mina extra pengar alls utan betalar in allt direkt på skulder.
Det låter bra! Lever du enbart på förbehållsbelopp då eller lever du på mer tack vare jämkning?
Strongt att betala in allt på skulder, heja dig!
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Det låter bra! Lever du enbart på förbehållsbelopp då eller lever du på mer tack vare jämkning?
Strongt att betala in allt på skulder, heja dig!
Jag får ut ca 3000kr mer av jämkning. Betalar av skulder med rubbet. Det gör knappt någon skillnad tyvärr, är alldeles för skuldsatt. Men små steg. Det känns bra iaf och under tiden väntar jag på skuldsanering. Jag har dessutom lyckats betala av 40.000kr i privata skulder sen I maj. Så nu har jag inga privata skulder kvar.

Tror dock jag kommer få en skattesmäll nästa år. Men hade delvis räknat med det så ska jobba mycket nu i november och spara allt på december lönerna.

Man får pussla. Tänker att ju mer riktade betalningar jag gör desto bättre. Jag kör snöbollsmetoden nu fast med skulderna hos KF.
När dem hittar mitt extra jobb, byter jag för stt kunna fortsätta på detta viset.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Jag får ut ca 3000kr mer av jämkning. Betalar av skulder med rubbet. Det gör knappt någon skillnad tyvärr, är alldeles för skuldsatt. Men små steg. Det känns bra iaf och under tiden väntar jag på skuldsanering. Jag har dessutom lyckats betala av 40.000kr i privata skulder sen I maj. Så nu har jag inga privata skulder kvar.

Tror dock jag kommer få en skattesmäll nästa år. Men hade delvis räknat med det så ska jobba mycket nu i november och spara allt på december lönerna.

Man får pussla. Tänker att ju mer riktade betalningar jag gör desto bättre. Jag kör snöbollsmetoden nu fast med skulderna hos KF.
När dem hittar mitt extra jobb, byter jag för stt kunna fortsätta på detta viset.
Verkligen inspirerande! Får man fråga hur mycket du hade i skulder hos KFM från början? Försöker få ett hum om ifall riktade betalningar kan hjälpa mig. Lär ha ca 720000:- hos KFM om allt landar in där och just nu bara 7000:- i utmätning. Troligen 10000:- senare.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Fyfan vilken dålig start på livet med löneutmätning. Arbetsgivaren har dragit 6000:- i november. Men enligt KFM har dom fått meddelande från arbetsgivaren att dom inte kunnat dra något alls. Jag har pratat med arbetsgivaren, som säger att det dom meddelat KFM är att dom inte kunnat dra hela beloppet (7200 kr) pga förbehållet, och att dom istället dragit 6000 kr.
Arbetsgivaren säger att dom nu pratat med KFM och att informationen med vad som dragits är hittad. Men nu är betalningen försvunnen och KFM ska ha sagt att den verkar ha fastnat nånstans/inte bokförts på rätt person. Idag ringde jag KFM igen, och dom säger till mig att det fortfarande bara finns en fil som säger att ingenting är draget. Det finns heller ingen anteckning om att min arbetsgivare varit i kontakt med dom, men det kan bero på att dom ringt nån annan avdelning. Jag har en återbetalning på 2000 kr för att kunna hämta ut mina läkemedel som jag inte får ut pga detta strul. Dessutom tickar mina räntor i onödan. Det är mina pengar, min intjänade lön, som alla verkar stå som frågetecken kring vart den tagit vägen. Så besviken och irriterad på detta. Att sånt här händer och sen inte löser sig trots otaliga samtal hela veckan är fan inte okej.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 974
Poäng
1 307
Fyfan vilken dålig start på livet med löneutmätning. Arbetsgivaren har dragit 6000:- i november. Men enligt KFM har dom fått meddelande från arbetsgivaren att dom inte kunnat dra något alls. Jag har pratat med arbetsgivaren, som säger att det dom meddelat KFM är att dom inte kunnat dra hela beloppet (7200 kr) pga förbehållet, och att dom istället dragit 6000 kr.
Arbetsgivaren säger att dom nu pratat med KFM och att informationen med vad som dragits är hittad. Men nu är betalningen försvunnen och KFM ska ha sagt att den verkar ha fastnat nånstans/inte bokförts på rätt person. Idag ringde jag KFM igen, och dom säger till mig att det fortfarande bara finns en fil som säger att ingenting är draget. Det finns heller ingen anteckning om att min arbetsgivare varit i kontakt med dom, men det kan bero på att dom ringt nån annan avdelning. Jag har en återbetalning på 2000 kr för att kunna hämta ut mina läkemedel som jag inte får ut pga detta strul. Dessutom tickar mina räntor i onödan. Det är mina pengar, min intjänade lön, som alla verkar stå som frågetecken kring vart den tagit vägen. Så besviken och irriterad på detta. Att sånt här händer och sen inte löser sig trots otaliga samtal hela veckan är fan inte okej.
Be din arbetsgivare om all information kring inbetalningen.
Giro, referens, belopp, vilken bank samt konto pengarna betalats ifrån.
Denna information gör just denna specifika inbetalning lättare att spåra.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Så kom det till en punkt där jag faktiskt valde att ansöka om skuldsanering. Jag tror inte att jag blir godkänd. Baserat på att det inte gått lång tid sedan sista lånet och att jag haft återfall i spel. Men samtidigt så är det ju 5 månaders väntetid, och min skuldprognos är att skulden dubblerats om 10 år. Helt sinnesjukt! Går jag upp till heltid kommer den likväl inte sjunka en krona, utan öka ändå. Jag har missat någon skuld som jag inte lyckats hitta (ser det på totalbeloppet) men det ligger på borgenären att rapportera in den sen isåfall va?
Är det efter ca 5 månader man får samtal då alltså? Jag räknar inte med att bli godkänt detta försöket, men jag hoppas på att det blir tydligt vad som saknas för att bli beviljad. Om saker hinner ändras tills samtalet så är det bara att ange det eller? Tänker tex om jag går upp i arbetstid? Ni som blivit nekande en gång eller flera men till slut beviljade, berätta och ge mig hopp!
 
Senast ändrad:

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Min plan var länge att jobba och studera samtidigt. Att få ut mer pengar under löneutmätningen men också kunna göra extra inbetalningar. Nu när nästan alla skulder är hos KFM och jag ser att även med heltidsjobb och extra inbetalningar verkar skulderna bara öka kommande 10 år, så inser jag att jag nog måste tänka om. Kanske är det nu jag ska göra det enkelt för mig:

Jobba, gå upp till heltid så snart som möjligt.
Jämka för att få lite extra varje månad.
Söka skuldsanering igen i slutet av nästa år, så att det gått ca 2 år sen senaste lån och 1.5 år utan spel när den ses över en bit in på 2025.

Påverkar det min chans till skuldsanering om jag studerar lite grann vid sidan om jobbet och tar studiemedel, då dessa inte räknas som inkomst?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp